Is een soort Voodoo hypnose/telekinese wetenschappelijk bewezen of juist ontkracht?

In de onderstaande aflevering van mindf*ck lijkt Fred van Leer onder een soort hypnose en lijkt dmv van de voodoo pop telekinetisch te kunnen worden beinvloed. Maar is dat een echte illusie of een echt goede goocheltruc of is hier iets meer paranormaals aan de hand? Is een dergelijke truc weleens wetenschappelijk ontkracht of 'bewezen'?

Zie https://npo.nl/start/serie/mindf-ck/seizoen-8/fred-van-leer_2/afspelen
Vanaf 17e minuut.

een week geleden
TurfGraver
een week geleden
Een illusie is nooit 'echt'.
Als iets niet te bewijzen valt (paranormaal) is het dan ontkracht?
tinus1969
een week geleden
Het is TV. En buitengewoone claims hebben buitengewoon bewijs nodig.
LeonardN
een week geleden
Het is toch gewoon bekend dat alles op Mindf*ck een goocheltruc is. Dat wordt ook nooit anders dan zo gebracht.
Er zijn tig trucs te vinden waarin het lijkt of dingen verdwijnen, dingen geraden worden. Je kan je dan ook afvragen of telekinese of weet ik welke paranormale verschijnselen bestaan, maar waarom heb je specifiek bij dit trucje een vraag?
Castle
een week geleden
James Randi heeft altijd een miljoen dollar beloofd aan de persoon die kon laten bewijzen dat hij buitengewone krachten en/of gave bezat. Hij heeft vele kunnen teleurstellen omdat hij ze doorzag. Er is niemand die hem had kunnen overtuigen. Hij zei zelf dat ze hoeven alleen maar te bewijzen wat ze kunnen en ze zijn een miljoen rijker. Toch is dit nooit gelukt. Wat mensen als paranormaal, voodoo, hypnose, telekinese, geesten oproepen of wat dan ook zeggen te kunnen blijkt altijd niets meer dan een slimmer truc of handigheidje. Uri Geller, Derek Ogilvie, Andrew Needles, etc zijn bekende namen die gefaald hebben hem te overtuigen (en er zijn er meer).
erotisi
een week geleden
Behoort hypnosis wel in dat rijtje?
Mikaapje
een week geleden
Toevallig ken ik iemand die in Mind*ck zat, die heeft een contract moeten tekenen dat ze niet mocht zeggen dat het nep was. Dus ik kijk het programma ook niet meer.
erotisi
een week geleden
Ok bij welke uitzendig was dat en welke truc was dat?
LeonardN
een week geleden
Als Mikaapje dat zegt is dat potentieel het uiten van iemand die contractbreuk pleegt.
erotisi
een week geleden
Maar moeten mensen die hij op straat tegen komt dan ook een contract tekenen?
LeonardN
een week geleden
Het zal liggen aan de truc die hij doet. Op straat zullen dat trucs zijn die zonder medewerking kunnen. Met bekende Nederlanders zal het er aan liggen of het volledig doorgestoken kaart is of niet.

Antwoorden (1)

Voodoo of telekinese is nog nooit wetenschappelijk bewezen.

De video zegt niks, de simpelste oplossing is dat de hele truc in scene is gezet.

https://www.mediacourant.nl/2015/04/mindfuck-presentator-victor-mids-is-oplichter/

En daarnaast als dit zou kunnen was hier al lang de 1 miljoen challenge van James Randi mee gewonnen.
Tot nu toe is zo'n beetje elke claim rondom paranormaliteit onbewezen gebleken.
===
Alles in de video wordt door het team rond Mids gecontroleerd. Als het niet gaat als verwacht, zenden ze het niet uit.

Als je dit in een goed gecontroleerde omgeving zou doen met sceptici dan doet Mids niet mee, kan ik je nu al vertellen. Overigens claimt hij volgens mij ook niet dat wat hij doet paranormaal is, maar is dat gewoon een manier om de show een show te maken. Anders dan oplichters als Uri Geller die meermaals in een goede confrontatie op moesten geven. Zoek maar op Youtube:
Unforgettable Uri Geller Appearance | Carson Tonight Show
een week geleden
erotisi
een week geleden
Als ik het de Voodoo truc zou willen manipuleren zou ik natuurlijk in de montage van de uitzendingen eerst Fred zelf een willekeurige beweging laten maken en daarna het beeld met victor op de achtergrond eerder laten afspelen zodat het lijkt alsof fred de pop volgt ipv andersom. Maar die speldenprik weet ik niet of dat zo kan worden gemanipuleerd......
LeonardN
een week geleden
Hij werkt gewoon mee en krijgt gewoon een seintje met een oortje of een stroomsignaaltje of weet ik wat ze verzinnen. Kan allemaal supermakkelijk.
LeonardN
een week geleden
Nog een keer de video gekeken, maar de speldenprik is juist veel makkelijker te faken. Het is enkel zorgen dat het moment gelijk valt. Dat kan met een geluidssignaal, wat je later wegknipt.
erotisi
een week geleden
Er worden geen gebruik gemaakt van acteurs. Het beamen van een prik terwijl je een geluid hoorde lijkt daar wel op
LeonardN
een week geleden
"Er worden geen gebruik gemaakt van acteurs"
Dat zeggen ze zelf. Waarom neem je dat aan als waarheid? Ze kunnen zeggen wat ze willen. De film en de serie Fargo beginnen altijd met: "based on a true story"
Bleek helemaal niet het geval te zijn. Er is maar 1 ding dat geldt: Als het kijkers/geld oplevert en niet illegaal is mag je het uitzenden. Victor mag liegen dat het gedrukt staat. Ook een mooie, bijna alle "real life" programma's zijn allemaal volledig gescript of semi gescript. Er is zelfs een Big Brother ik geloof in Duitsland op nat gegaan toen de regisseur uit aan het leggen was wie met wie ruzie moest gaan maken (of zoiets) op de 24uurs webcamsfeeds te zien was. (Utopia blijkbaar)
https://www.televizier.nl/amusement/duitse-utopia-in-scene-gezet De VS heeft er ook een paar leuke
https://www.buzzfeed.com/marycolussi/game-show-cheating-scandals Makkelijker is dit: Alles op TV is een leugen.
LeonardN
een week geleden
Ik heb veel later deze link nog toegevoegd: https://www.mediacourant.nl/2018/04/victor-mids-blijkt-wel-montage-te-gebruiken-in-mindfck/ Onderaan die pagina zie je hoe er vrij duidelijk allemaal montage aan te pas komt op straat.